Heja Reumatikerföreningen Härnösand!

Under våren 2012 genomförde föreningen en enkätundersökning på alla vård/hälsocentraler i Härnösand. Detta gjorde vi för att våra medlemmar skulle få en bild av vilken vård/hälsocentral som skulle passa bäst för den enskilde när man nu har möjlighet att få välja. Vi hoppades också att, genom att vi presenterade oss som patientförening, kunde få till stånd ett utökat samarbete inom reumatikervården.

Detta arbete uppmärksammades stort på förbundsnivå, och vår förening erhöll en belöning, ”För 2013 års bästa nytänkande ” med motiveringen: för sitt genomtänkta och medlemsinriktade arbete kring vård och rehabilitering riktad mot primärvården.  Priset delades ut av Reumatikerdistriktets ordförande Kennet Vikholm i samband med en middag, där föreningens ordförande Mona Boman fick ta emot detta. Förutom ett vackert diplom innehöll priset 5000 kr. Dessa pengar kommer vi nu direkt att använda tillbaka till våra medlemmar genom att den 30 oktober, kl. 18.30 i Kempesalen på Härnösands Folkhögskola, hålla en kostnadsfri föreläsning om smärta.  Föreläsningen hålls av leg. läk Mauritz Johansson som under många år arbetat inom detta område.

Vi hoppas att många tar tillfället i akt och kommer för att lyssna och träffas denna kväll. Vi inom styrelsen känner också att genom att bli uppmuntrade på detta sätt är det lättare att se framåt och ta nya tag, för att fortsätta arbeta för att ge personer med reumatisk sjukdom ett bra liv.

Inger Frykman