Medlemsavgiften

Här kan du se vilken medlemsavgift som gäller och hur avgiften fördelas och vad pengarna går till.

Medlemsavgiftens storlek och fördelning

Enpersoners hushåll 250 kr fördelas:
Reumatikerförening 98 kr
Reumatikerdistrikt 57 kr
Reumatikerförbundet 95 kr

Tvåpersoners hushåll 350 kr fördelat:
Reumatikerförening 130 kr
Reumatikerdistrikt 120 kr
Reumatikerförbundet 100 kr

Hushåll med tre personer eller fler 400 kr fördelas:
Reumatikerförening 160 kr
Reumatikerdistrikt 120 kr
Reumatikerförbundet 120 kr

Dubbelt medlemskap, alltså de som är med i ännu en förening betalar ytterligare 98 kr per förening och denna avgift går direkt till föreningen.

Vad används medlemsavgiften till?

Reumatikerföreningen
Reumatikerföreningen ordnar verksamhet för alla sina medlemmar. Vanlig verksamhet är till exempel medlemsmöten med olika innehåll, utflykter, träning och studiecirklar med varierande innehåll. Föreningarna tar ofta ut en extra avgift för viss verksamhet (till exempel vattengymnastik) eller ett arrangemang (utflykt). Förutom medlemsavgifter kan föreningen få bidrag från kommunen för att finansiera verksamheten.
Reumatikerdistriktet
Reumatikerdistriktn använder oftast sina inkomster till särskilt två viktiga områden:1. Att påverka landstingspolitiken så att vård och rehabilitering blir så bra som möjligt.2. Att stödja föreningarna, bland annat genom olika typer av ledarutbildningar. Reumatikerdistrikten har oftast landstingsbidrag.ReumatikerförbundetDet mesta av medlemsavgiften finansierar medlemstidningen Reumatikervärlden. Förutom medlemsavgiften finansierar Reumatikerförbundet sin verksamhet genom stadsbidrag, projektbidrag och gåvor (främst testamenten).